![]() |
|
“FANCIED TRUTH” Films |
|
Donna Verheijden: “All the World's a Stage” | |
Daniel Overbeek: “Nr. 32 & Lost in nightmares” | |
Emile Zile: ”Jack” | |
Florian Höfnar Krepčik: “Is this really love? Of course not!” | |
Window dressing: Ismay Wolff | |
Fancied truth toont observerende en interpreterende films die de verhoudingen van het individu tot zijn stedelijke en wereldse omgeving aftasten. Op alle mogelijke manieren komt de veronderstelde realiteit bij je binnen: direct, via media, internet, games, virtueel. Hoe gaan wij om met deze input aan beelden? Met zijn monumentale tekening in de etalage van SIGN zoomt Ismay Wolff in en uit op deze materie. Daniel Overbeek (Lemmer, 1985) Nr. 32 is een collageachtige stop-motion film van een stad bij nacht waarin de toeschouwer een zwevend/ observerend standpunt inneemt. De timelapses en de afwezigheid van mensen maken dat de stad zich machinaal gedraagt, kil en anoniem oogt. Achter deze façade voltrekken zich oneindig veel verhalen. Het geluid suggereert menselijke activiteit. Suspense is een belangrijk element binnen deze dynamiek, ontlading blijft echter uit. Florian Höfnar Krepčik (15 February 1988 in Vienna NL/A) Is it real love? Of course not! HD shortfilm 22:22min 2012-2013 Florian Hofnar Krepčik ziet zichzelf als filmcomponist. Zijn films volgen een muzikale, poëtische logica, ze ontstaan net als een muziekstuk: laag op laag. Hij vertrek vanuit verschillende tradities zoals film, muziek, toneel, opera en zoekt naar mogelijkheden dit in cinematografisch perspectief te plaatsen. Daarbij geeft hij het subject verschillende identiteiten door het met een variëteit van vormen te confronteren. Net als bij muziek is het subject minder belangrijk dan de ervaring van de vorm zelf. All the World's a Stage Je prends mes désirs pour la réalité, car je crois en la réalité de mes désirs. All the World's a Stage is een visuele verkenning naar de betekenis van het beeld in een wereld waarin ons netvlies een constante beeldenstroom moet verwerken. Haar film bevraagt en propageert het creëren van hedendaagse zichtbare of geënsceneerde werkelijkheden binnen de massamedia en politiek. Het brengt mythische waarheden aan het licht en ontsluiert ware illusies door realiteiten, die we als vanzelfsprekend ervaren, te de- en reconstrueren. Sluit je ogen en je zult zien. Donna Verheijden is in 2013 afgestudeerd aan Sandberg Instituut Amsterdam met Graphic Design.
Emile Zile (Melbourne, Australia 1979) 'Jack' 2012 Emile Zile's film richt zich op een verloren figuur, iemand die er voor kiest om doelloos te dwalen door een ongedefinieerde industriële buitenwijk. Dit kan overal zijn. We volgen de figuur 'Jack' opdoemend uit een schemerzone, wiens type overal herkenbaar is; door een kansarme jeugd, een zwerver, een lusteloos persoon. Hij wordt gemeden om zijn schijnbare moedwillige minachting voor systemen, regels en de consequenties. Ismay Wolff (Heerde. 1983) Window dressing: Met zijn monumentale collage in de etalage van SIGN zoomt Ismay Wolff in en uit op de materie van dit filmproject. Hoe reëel is onze realiteit? Ons wereldbeeld is een subjectieve, persoonlijke interpretatie van onze omgeving, en wordt permanent beïnvloed door de visies van degenen die er hun vak van maken hun kijk op de realiteit zo effectief mogelijk op ons over te brengen. In een interpretatie van de allegorie van de grot van Plato met kunsthistorische connotaties gaat Ismay Wolff hier op in. Ismay Wolff is in 2012 afgestudeerd aan Academie Minerva Groningen en is oa. winnaar Menzis Young Talent '12 |
|
![]() |
|
Fancied truth shows observing and interpreting films which scan the relations between the individual and his urban and global environment. How is this presumed reality received and encountered ? Directly, or via media, internet or virtual? How do we deal with this input of images How will it be experienced, processed and translated? 4 Artists/ 4 cinematographic solutions. With his monumental drawing in the window of SIGN Ismay Wolff zooms in and out on this subject. Daniel Overbeek (Lemmer, 1985) Nr. 32 is a collage-like stop-motion film about a city at night in which the viewer has a floating/observing point of view. The time-lapses and absence of people cause the city to act like a machine and appear cold and anonymous. Behind this facade numerous stories take place. The sound suggests human activity. Suspense is an important element within the dynamics but an eruption holds off. Florian Hofnar Krepčik (15 February 1988 in Vienna NL/A) Is it real love? Of course not! HD shortfilm 22:22min 2012-2013 Florian Hofnar Krepčik regards himself as a film-composer. His films have a musical, poetic logic, they emerge like a music piece: layer by layer. He starts from different traditions like film, music, drama, opera and looks for possibilities to put all this in a cinematographic perspective. Doing so he gives the subject different identities by confronting it with a variety of forms. As in music the subject is less important than the experience of the form itself. Donna Verheijden(1989, Arnhem) All the World's a Stage Je prends mes désirs pour la réalité, car je crois en la réalité de mes désirs. I take my wishes for reality, for I believe my wishes to be real. All the World's a Stage visually explores the meaning of the image in a world of constant retinal input. It questions and propagates the creation of today's apparent or staged realities within mass media and politics. It reveals mythical truths and unveils true illusions by deconstructing and reconstructing realities that we often take as given. Close your eyes and you'll see. www.donnaverheijden.nl www.wishesforreality.com Emile Zile (Melbourne, Australia 1979) Emile Zile’s film “Jack” focuses on a figure lost, or purposely drifting through, the light industrial nonsite of suburban Footscray. Footscray acts here as a non-site that could be almost anywhere: Queens in New York or Salford in Manchester. The figure we follow emerging from a crepuscular time is recognisably ubiquitous the world over – a disenfranchised youth, a wanderer, a young and listless man. This figure is feared the world over for his seemingly wanton disregard for systems, rules and consequences. Of course the reality here is much different and possibly too complex for simple narratives. In the aftermath of the recent London riots, a whole pseudoscience seemed to appear almost immediately in the papers asking ‘how did this happen?’ Zile’s film shows that, possibly more than anything else, this figure somehow evades appropriate representation, both politically and aesthetically. Matthew Shannon 2012 Window dressing: Ismay Wolff (Heerde, 1983) With his monumental collage in the show-window of Sign, Ismay Wolff zooms in and out on the matter of this film-project. How real is our reality? Our world-view is a subjective, personal interpretation of our surroundings and is perpetually influenced by the views of those who have made a profession out of imposing their view on reality on us. Interpreting the allegory of the cave by Plato with art-historic connotations Ismay Wolff deals with this. |